Carnaval del Torro en Ciudad Rodrigo - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Denise Horsthuis - WaarBenJij.nu Carnaval del Torro en Ciudad Rodrigo - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Denise Horsthuis - WaarBenJij.nu

Carnaval del Torro en Ciudad Rodrigo

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Denise

27 Februari 2009 | Spanje, Salamanca

Zooo, daar ben ik weer! Vond dat het wel weer even tijd werd om m'n carnavalsavontuur aan jullie mede te delen ;) Maarrr ik wil natuurlijk ook erg graag jullie verhalen horen (voor degene die het gevierd heeft), duss brand maar los! Weet wel zeker dat jullie carnaval héél anders was dan die van mij!

Vorige week vrijdag kwam Rosa weer naar Salamanca, samen met nog 4 anderen die ook stage lopen in het hotel. We zijn ons eerst even om gaan kleden. Rosa en ik hebben ons natuurlijk in onze mooie carnavalsoutfit gehezen! Eerst weer heerlijk uit eten geweest bij Erasmus en daarna gaan stappen. Rosa en ik waren serieus de enige in carnavalskleding, dus we hadden erg veel bekijks, haha. Bij de Irish Rover begon een groepje Chinezen ineens uitbundig naar mij te zwaaien en ze vroegen hoe het met me ging en hoe ik heette. Natuurlijk ben ik ook nog even met ze op de foto geweest, haha! Had geen idee waarom ze dit deden, misschien dachten ze wel dat ik een professionele basketballer was ofzo ;)

Zaterdag zijn we naar Ciudad Rodrigo geweest! Dit is een plaatsje ongeveer 1,5 uur rijden hier vandaan, dichtbij de Portugese grens! Gelukkig waren toen wel veel meer mensen verkleed. Maar nog niet iedereen, zoals bij ons in Twente. Maargoed, dat mocht de pret natuurlijk niet drukken! Eerst was er de Running of the bulls op Plaza Mayor. Een grote tribune, met in het midden alleamaal zand. Hier stonden mensen te wachten, tot de stieren uit de straten zouden komen rennen. Ze stonden te zwaaien met hun vesten om de stier helemaal gek te maken, echt zielig want dat beest had geen idee wat er aan de hand was! Ook was hij erg zwak, omdat ze hem allemaal spul hadden gegeven. Soms kwam er even een kudde koeien Plaza Mayor op rennen om de boel nog wat meer op te jagen. Ik snap echt niet zo goed wat mensen hier nou zo leuk aan vinden, maargoed!
Daarna was het tijd om wat tapas te eten. Hier kwam ik aan de praat met een vrouw. Zij nodigde ons uit om mee te gaan naar een ritueel van een soort carnavalsvereniging! Officieel was dit een besloten iets en mochten hier geen andere mensen bij zijn, maar zij nodigde ons uit. Deze kans lieten wij natuurlijk niet schieten en de vrouw pakte me bij m'n arm en sleepte me bijna mee, haha! We kwamen aan op een soort binnenplaats waar heel veel mensen waren. Hier moesten Rosa, Fleur en ik (de 3 blonde dames) op een trap gaan staan bij de (volgens mij) hoogheden en een man met een megafoon. De vrouw riep telkens dat we uit Amerika kwamen, maar wij zeiden: No, no, Holanda! Blijkbaar was het beter dat we uit Amerika kwamen, want ze riep telkens: sssst, ssst! Haha! Op een gegeven moment zei de man met de megafoon tegen mij dat ik door de megafoon moest schreeuwen dat Ciudad Rodrigo zo'n geweldige stad was. Dat heb ik dus maar gedaan. Iedereen helemaal juichen, echt grappig! Iets minder leuk was dat een of andere hoogheid de hele tijd met z'n hand in m'n nek en achter m'n shirt zat en me zo ongeveer een huwelijksaanzoek deed. Die vent was minstens 40, gadverrrr!!
Na een kleine discussie mochten we ook mee naar het échte stierengevecht (met de torero's) met de carnavalsvereniging. We zouden dan een speciaal plekje krijgen. Daar aangekomen bleek er helaas geen plek meer voor ons te zijn, jammerr! Ik ben nog maar sneaky met de hele groep op de foto gegaan en toen gingen we ieder onze eigen weg. Wel echt een hele ervaring, we zijn zo ongeveer geinaugureerd bij die carnavalsvereniging!
Rosa, Fleur en ik besloten dat we tóch het stierengevecht wilden zien, maar we hadden geen kaartjes gekocht en de hele tribune was al vol. Toen besloten we maar onder de tribune te kruipen en door een spleet in het hout te gaan kijken. We konden het serieus best goed zien en we waren echt dichtbij. Het was alleen best akelig om te zien en vooral erg zielig! Op een gegeven moment had de stier 4 speren in z'n rug, allemaal bloed en zakte hij telkens door z'n voorpoten. Gelukkig stak de torero toen z'n superlange zwaard helemaal tot aan het handvat in de nek van de stier. Hij viel op de grond en voor de zekerheid stak de torero nog heel vaak met een klein zwaard in z'n nek om er zeker van te zijn dat hij dood was. Het publiek maar juichen en de torero, in z'n veelste strakke pakkie, was natuurlijk supertrots. Ik snap het echt niet!
Toen kwam er een vrouw op een paard die het oor van de stier af te snijden. Iedereen weer juichen. Daarna werd de stier weggesleept door twee paarden.
Het was een hele ervaring om dit allemaal een keer mee te maken, maar ik hoef dit echt niet nog een keer te zien!
We besloten maar vast een goed plekje te zoeken voor de parade. Het duurde alleen wel érg lang en opeens kwamen er allemaal stieren door de straten heen rennen. Snel onze voeten optrekken voordat een stier ons zou raken. Best eng! Een keer ging het bijna mis, toen ik niet door had dat er ineens een hele kudde koeien van de andere kant aan kwam! Wist ik veel, haha! Maar ik heb het allemaal overleefd :D De parade hadden we een beetje gemist, omdat het op een andere plek was. Dom, maar het kan nooit veel voorgesteld hebben als we er niéts van gemerkt hebben!
Toen was het alweer tijd om terug te gaan naar Salamanca. De jongens die we al een hele tijd niet meer hadden gezien, besloten echter om daar te blijven. De eerste bus ging echter pas de volgende ochtend om 9 uur en daar hadden wij echt geen zin in!

Maandag en dinsdagavond ben ik ook nog uit geweest en een heel klein beetje carnaval gevierd, maar hier kon ik niet echt veel van merken! Niet veel mensen verkleed en er werd 'normale' muziek gedraait, wat ik overigens niet zo heel erg vond, haha! Dat was dus mijn carnaval.

Verder gaat het hier nog steeds helemaal prima! Ik voel me wel op m'n plek hier en ik vermaak me prima! Met de colleges gaat het ook steeds beter en ik begin m'n draai op de universiteit ook een beetje te vinden. Ik heb besloten vier vakken te volgen. Die zijn op zich wel goed te volgen en ik denk dat dat wel goed komt! Als ik bij twee vakken altijd naar college ga en opdrachten maak, hoef ik zelfs geen tentamen te doen. Dus ik ga fanatiek bezig!

Verder ga ik nu best veel om met twee Braziliaanse meisjes uit m'n klas. Ze zijn erg aardig en als ik al die verhalen zo hoor, wil ik ook sowieso nog naar Brazilië! Ja, ik heb plannen genoeg haha! Daarnaast leer ik langzaam steeds meer mensen kennen, erg leuk! En met m'n Spaans gaat het iedere dag ook een heel klein beetje beter. Vanaf volgende week ga ik drie weken lang een cursus volgen. Elke dag van 9 - 11 uur, dus ik hoop dat het daarna een stuk beter gaa!

Hebben jullie verder nog spannende dingen beleefd in Nederland? En hoe is het weer daar? Wordt het al iets beter? Ik zal maar niet zeggen hoe het hier (nog steeds) is!

Ik spreek jullie allemaal snel! Dikke kus!

  • 27 Februari 2009 - 14:23

    Janneke:

    hee dieniee, klinkt allemaal weer vet tof(behalve dat van die stieren dan, ielghh) ga na dit weekend ff weer proberen met skype! dan kunnen we bellen, lijkt me leuk! kusjeeee jip

  • 27 Februari 2009 - 18:29

    Gerbrich:

    Sjappie!!
    Dat klinkt weer helemaal goed!! Ik heb een stierengevecht wel eens op een film gezien, echt niet leuk :(
    Hier in Groningen is helaas geen carnaval:( En gezien ik druk ben met stage, ben ik echt een oude trut die thuis komt en de hele avond uitgekakt zit op de bank.. :S
    Ach jaaaaaaaa, gelukkig kan ik me vanaf 21 april heeeelemaal opladen en los gaan in Barcelona!! Daar heb ik ZO zin in!! Dat wil je niet weten :D
    Meid, veel succes/plezier nog!!
    Liefs Gerbrich

  • 28 Februari 2009 - 09:32

    Jenny:

    Hoi Denise

    Wat een verhaal zeg ik was het aan het voorlezen voor oma en agnes maar die vonden het maar te lang duren dus ik ben maar opgehouden met lezen.
    Wij zijn naar de optochten wezen kijken in denekamp en oldenzaal.
    Mooie optochten .
    Het weer is pet met dt regen regen .Hopelijk kunnen we snel weer skypen .Heel veel liefs mam.

  • 28 Februari 2009 - 19:21

    Eefje:

    Oeh bah stierenvechten...verder klinkt het leuk allemaal:D veel plezier chickaaa.

    Xxx Eefje

  • 01 Maart 2009 - 11:58

    Irene:

    Ha Denise

    Wat schrijf je toch lange verhalen Leuk om weer te lezen Nou dat stierengevecht dat lijkt me maar dood eng bah wat vies.
    Marije heeft haar verjaardag gevierd en is nu druk met autorijles en theoriedag en ze heeft dinsdag theorie examen dus spannend.
    Ik ben vrijdag naar de kaakchirurg geweest en wordt 16 juni geopereerd
    Verder is het vandaag best wel redelijk weer niet zo koud en af en toe het zonnetje
    Heel veel groetjes van Irene


  • 01 Maart 2009 - 12:39

    Lucie:

    hoi Denise,
    pff, wat een spannende tijd tot nu toe. Carnaval lijkt me in Spanje ook heel leuk. Hier in Losser weinig Carnaval gevierd. Onze neef was prins en we hebben de optocht bekeken. Ze hadden geen hoofdprijs. Radboud en zijn kapel hadden wel een prijs gewonnen in de optocht van Denekamp.
    Vele groetjes uit Losser

  • 02 Maart 2009 - 08:43

    Marleen:

    haha, zo te zien is dit zo ongeveer t zelfde verhaal als wat je al gemaild had? ;) Leuke foto's trouwens!! echt vette outfits!! Wij zagen dr ook wel tof uit, al zeg k t zelf ;) Zal ook nog n paar fotootjes sturen!
    tot snel via msn of mail!
    xx

  • 03 Maart 2009 - 13:43

    Rineke:

    Ooehh lijkt me echt naar om zo'n stierengevecht te zien.. Maar verder klinkt het wederom allemaal goed!! Ik heb carnaval gevierd in Maastricht, echt een aanrader!!!
    Succes met je vakken!
    Liefs

  • 04 Maart 2009 - 16:55

    Marianne (AH):

    Joeeeee Denise,
    wat een prachtig verhaal weer! Wel gruwelijk van die stieren zeg. Raar volk, die Spanjaarden. Ik ben blij dat je niet geplet ben door zo'n gekke koe en dat je het nog steeds naar je zin heb. Hier regent het aan een stuk door, dus ik ben zwaaaar jaloers, haha. Meid, heuul veel plezier nog, blijf veel schrijven op je waarbenjij want het is heerlijk om te lezen :)

    Tot 21 april!!! Kus

  • 11 Maart 2009 - 14:00

    Jool:

    Aap kom eens terug;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Denise

Actief sinds 05 Juli 2008
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 24942

Voorgaande reizen:

06 Februari 2009 - 15 Juli 2009

Studiereis

Landen bezocht: