Jut en Jul in Marokko! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Denise Horsthuis - WaarBenJij.nu Jut en Jul in Marokko! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Denise Horsthuis - WaarBenJij.nu

Jut en Jul in Marokko!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Denise

03 Juli 2009 | Marokko, Marrakesh

Na twee dagen Madrid begon dan eindelijk ons grote avontuur in Marroko! Het is hier echt heerlijk en het valt ons allemaal 100 procent mee om hier als twee blonde meisjes rond te reizen! Over het algemeen zijn de mensen erg vriendelijk en behulpzaam. Natuurlijk worden we vaak nageroepen, maar dat is niet anders dan in Spanje.

Maandag wijn we naar Tangier gevlogen, vanwaar we rechtstreeks de trein hebben genomen naar Rabat. Jeetje, wat een zweten in een trein zonder airco in een land waar het 'à graden is.. Aangekomen in Rabat op zoek naar een restaurant, wat nog niet zo makkelijk was. Het is hier niet heel makkelijk een Marokkaans restaurant te vinden. Overal zie je lokale fastfood ketens, maar daar hebben wij dus juist geen zin in. Met behulp van wat vriendelijke Marokkaanse jongens, Hasan en Hatim, een restaurant gevonden en heerlijke couscous en een pastei met kip gegeten. Meteen een personal guide geregeld voor de volgende dag, ideaal! De eerste avond meteen goed Marokkaanse thee leren drinken. Dit moet je heel hoog inschenken zodat er een witte schuimlaag opkomt, het dan weer terugdoen in de theepot en dit een aantal keer herhalen.
Hasan en Hatim hebben ons dus de volgende dag heel Rabzt lzten zien: Van de medina tot het paleis van de koning en van de moskee tot ruines uit de Romaanse tijd. Erg mooi allemaal en we zaren erg bij met onze gidsen, anders hadden we dit allemaal nooit gevonden. Alleen zullen we de cultuur hier nooit helemaal begrijpen, want wij hebben toch echt een eigen wil en we wijn niets minder dan de man. Iets wat we hier nog niet allemaal begrijpen, alhoewel er wel mensen zijn die hier al heel anders over denken. Hasan en Hatim vonden dat we een erg sterk karakter hadden, dit is dus de manier waarop zij een onafhankelijk vrouw beschrijven.
Wat ons ook meteen erg opvalt is dat iedereen hier zomaar op iedere plek de straat oversteekt, hoe druk het ook is. En dat je hier sigaretten per stuk kunt kopen, haha.

Woensdag zijn we doorgereist naar Casablanca. Een stad waar niet heel veel te zien is behalve een hele grote moskee. Helaas konden we die woensdag niet meer bezoeken. We hebben toen een walking tour uit de lonely planet gedaan, maar die was eigenlijk niet zo impressive als die zou moeten zijn. Toen naar de hamama gegeaan om ons eens lekker te laten scrubben. Heerlijk al dat oude el van ons af. Op sommige plekken kan het hier soms ook behoorlijk stinken, dus dan is het echt fijn om je weer een helemaal fris te voelen! De volgende ochtend dus de moskee bezocht, de 3nagrootste van de wereld. Hij was echt huge en heel indrukwekkend. Wat ik dan niet snap is alleen dat je door een sloppenwijk naar zo n immens gebouw loopt waar meer dan een biljoen euro in is gestoken. Maar hier is religie toch wel wat belangrijker dan bij ons geloof ik. Dat hebben we die nacht ook gemerkt toen ze s nachts om half 5 begonnen te zingen in de moskee!

Na het bezoek aan de moskee gisteren zijn we weer in de zwetende trein naar Marrakech gereisd. Hier stond de neef van een collega van de vader van de Rosa, Abdul, ons op te wachten. Met hem door de medina gelopen. Ik heb het idee dat we nu echt echt in Marokko zijn beland. Overal kraampjes met van alles en nog wat. Zo leuk. De eerste souvenirs zijn dus ook al binnen! Echt makkelijk dat we nu samen met een Marokkaan zijn die voor ons kan onderhandelen! Onderweg ook typische Marokkaanse dingetjes gegeten; erg lekker allemaal! Daarna met Abdul mee naar huis gegaan. Zo leuk om in een Marokaans te verblijven, maar bepaald schoon is het niet, haha.. Ook komt er na 2 uur s middags geen water meer uit de kraan en doet deze s morgens ook niet altijd. Een matras kennen ze hier blijkbaar ook niet, want we slapen op een dikke stapel dekens.. En dan moet je je voorstellen dat dit een van de mooiste huizen hier in de buurt is! Het ziet er ook echt mooi uit, als ze het maar onderhouden en er iets moois van maken, maargoed.
Vandaag zijn ze met Hasan en Mo, een neef volgens mij, naar watervallen geweest. Echt heel indrukwekkend hoe die bergen ineens uit het niets opduiken en hoe het water hier doorheen kabbelt, erg mooi! En hoe heet het hier ook is, alle vrouwen dragen ik weet niet hoeveel kleding en hier gaan ze ook het water mee in. Wij hadden onze bikini maar verstandig thuis gelaten.
Vanavond gaan we Marrakech verder verkennen, omdat het hier overdag te warm voor is.

Zondag reizen we door richting woestijn, waar we ook een nachtje hopen te kunnen overnachten.

Ik hoop dat daat ook alles goed gaat!
Tot snel, kusjessss!

• 03 Juli 2009 - 17:15

Janneke:

Deniseee, wat gaaf zeg! Echt superleuk al die ervaringen die je nu in marokko opdoet! Heeel erg leuk! Veel plezier nog en geniet nog eventjes!
    liefs janneke

• 03 Juli 2009 - 19:49

Bert, Jenny En Chant:

Deniissseeeeeeeee!
    ik citeer ;): "Erg leuk dat je iets op je site hebt gezet van marokko, omdat we verder niet zoveel contact met je kunnen hebben. Een erg leuk en impossant verhaal. En geniet nog deze 12 dagen voordat je weer in NL, groetjes PA en MA en Chantal."
    hahahah nicee verhaal! en over 12 dagen ben je lekker terug en kunnen we weer leuke dingen doen! tot sneeheeelll!
    xxxx

• 04 Juli 2009 - 07:29

Ellen:

Hoi meisjes met karakter ;)
    Wat grappig, maar ook apart lijkt me om in een cultuur te zijn beland die toch echt even anders is dan Nederland qua schoonheid, religie, denkbeelden etc. En ontzettend leuk jullie wat echte Marokkanen hebben die jullie het typische Marokko laten zien! Geniet ervan samen!
    Liefs Ellen

• 05 Juli 2009 - 17:40